Skip to content

Materiały stosowane do produkcji felg

Felgi dostępne są w wielu różnych rozmiarach i wzorach, a także mają różne kształty i konstrukcje.

Stalowe felgi

Stal jest zarówno cięższa, jak i bardziej wytrzymała od aluminium, a konstrukcja kół jest znacznie dłuższa. Stal jest mniej podatna na uszkodzenia od stopu. Ze względu na jej wytrzymałość, generalnie nie są konieczne dalsze metody odlewania lub kucia. Większość stalowych felg jest tłoczona masywnymi prasami, a następnie spawana razem tworząc koło. W celu jego zabezpieczenia stosuje się lakier do felg.

Minusem jest to, że stal nie pozwala na uzyskanie każdego kształtu. Jednak obecnie kilka firm pracuje nad stworzeniem stalowych kół pokrytych chromem. Mają one cienką warstwę, zwykle z cyny, która została chromowana, a następnie klejona na powierzchni koła. Wiele samochodów dostawczych dostępna jest z chromowanymi felgami jako standardowymi opcjami.

Stop aluminiowy i odlew aluminiowy

Stop aluminium jest mieszaniną aluminium i niklu. Proporcje metali w stopie określają siłę i ciężar felg. Mniejsza zawartość niklu w stopie oznacza lżejsze koło, ale bardziej plastyczne i łatwiejsze do zginania podczas uderzenia. Więcej niklu oznacza cięższe koło, które nie zgina się łatwo, ale może być bardziej kruche i podatne na pękanie. W takiej sytuacji konieczne jest zastosowanie lakieru do felg.

Odlewane aluminium powstaje wówczas, gdy stop zostanie wylany do formy i pozostawiony do ostygnięcia. Istnieje kilka rodzajów metod odlewania, ale ich wspólne cechy polegają na tym, że odlewane aluminium ma niską gęstość, a więc potrzebna jest większa masa metalu.

Odlewanie grawitacyjne i ciśnieniowe

Najprostszą formą odlewania metalu jest wylewanie stopionego surowca bezpośrednio do formy. Tworzy to również najmniej gęsty metal, ponieważ siła grawitacji wpycha go do formy. Odlewy ze stopu aluminium muszą być zatem grubsze i cięższe niż pozostałe, aby mieć wystarczającą siłę do bezpiecznego stosowania w przypadku kół. Lakier do felg może stanowić dodatkową ich ochronę.

Istnieją dwa rodzaje odlewania ciśnieniowego w użyciu, odlewania pod niskim ciśnieniem oraz na przeciwciśnieniu. Odlewy niskociśnieniowe wykorzystują ciśnienie powietrza w celu wymuszenia roztopionego metalu do formy. Powoduje to, że stopiony metal spakuje się do formy z większą gęstością i większą wytrzymałością. Odlewanie przeciwciśnieniowe wykorzystuje odwrotny proces, tworząc łagodną próżnię wewnątrz formy, dosłownie ssącą stopiony stop. Wyniki są w zasadzie takie same dla każdego procesu.

Lakier do felg kupisz na Lakiery24.com