Skip to content

Konwersje – czym są i dlaczego warto je zliczać?

Jeśli tylko zależy nam na naprawdę efektywnych działaniach marketingowych – koniecznie powinniśmy wdrożyć na stronie śledzenie konwersji. Ich wdrożenie:

– Pozwoli nam skonkretyzować nasze oczekiwania co do reklamy. Będziemy mogli precyzyjnie określić, jakie działanie użytkownika na stronie jest dla nas najbardziej pożądane, a współczynnik konwersji e-commerce powie nam coś więcej o realizacji tego celu.

– Będziemy mogli pogłębić statystyczną analizę strony po to, aby ciągle ją ulepszać.

– Łatwiej będzie nam ocenić zwrot inwestycji w reklamę. Sami przekonamy się, jakie działania są dla nas najbardziej opłacalne.

Co to jest współczynnik konwersji i czym są konwersje?

Konwersja jest definiowana jako pożądane przez nas działanie użytkownika na stronie. Pożądanym działaniem może być zapisanie się do newslettera lub wyszukanie określonego produktu i jego zakup. Sam współczynnik konwersji, zarówno ten na zwykłej stronie będącej wizytówką firmy, jak i współczynnik konwersji e-commerce, zestawia ze sobą ilość wykonanych konwersji z ruchem całkowitym na stronie w danej jednostce czasu i wyraża to w sposób procentowy. Wiedząc już co to jest współczynnik konwersji, można przemyśleć wdrożenie śledzenia konwersji na własnym podwórku. Współczynnik konwersji z powodzeniem można analizować, wykorzystując do tego takie narzędzie jak Google Analytics.

Jak analizować wartość współczynnika konwersji?

Cenną informacją jest jego ogólna wartość, Google Analytics daje nam jednak znacznie większe możliwości analityczne, z których warto skorzystać. Możemy na przykład sprawdzić, z jakiego źródła pochodzą użytkownicy dokonujący konwersji, a konkretniej jakie źródło powoduje tych konwersji najwięcej. Dzięki temu dowiemy się, czy współczynnik konwersji najwyższy jest dla ruchu płatnego, organicznego czy na przykład z tego, który pochodzi z mediów społecznościowych. Taka analiza może pomóc nam podjąć decyzję o tym, czy mocniej inwestować w Linki Sponsorowane, kampanie w social media czy w pozycjonowanie strony.

Współczynnik konwersji może być inny dla osób, które wchodzą na stronę z urządzeń przenośnych, a inny dla tych, którzy wchodzą z urządzenia stacjonarnego. Być może okaże się, że trzeba odrobinę mocniej popracować nad wersją mobilną, aby zwiększyć współczynnik konwersji dla tej grupy.

Niski współczynnik konwersji może świadczyć o źle prowadzonej kampanii reklamowej, ale jeśli kampania ma dobre statystyki, być może należy skupić się na samej stronie i na ulepszeniu jej funkcjonalności.